Artikelen

‘Stille tijd’ kan ook zonder stilzitten

Hoe komt het dat ‘doener-jongeren’ vaak moeite hebben met bidden, Bijbellezen en het houden van ‘stille tijd’? Joanne Westeneng, student aan Bijbelschool 'De Wittenberg', deed er onderzoek naar en sprak verschillende doener-jongeren.

Discussies helpen doeners niet verder

 

“Waarom zou je na een inleiding tegen jongeren niet kunnen zeggen: ‘Wie dit genoeg vindt mag nu naar huis’?” Lezing van Laurens Snoek over geesteskracht.

Doeners tot Christus leiden – zeven handvatten

Hoe leid ik jongeren, en dan met name de doeners, in de prediking tot de Heere Jezus? Hoe neem je hen bij de hand?

Een preek die spreekt

Niet alleen voor jongeren maar ook voor volwassen leden is de verstaanbaarheid van de preken niet vanzelfsprekend. Er zijn predikanten die de oorzaak van het gebrek aan zegen op hun prediking bij de luisteraars leggen.

Doeners: alweer een nieuwe doelgroep in de kerk?

Het lijkt erop dat er weer een nieuw fenomeen ontdekt is. Doeners in de kerk. Hebben we een blinde vlek ontdekt in het oog van de kerk, waardoor ze bepaalde jongeren en ouderen niet in zicht had?

Zo bereik je het hart van doeners! 16 tips

Hoe bereik je het hart van doeners? Een belangrijke vraag! Ruim de helft van de jongeren is namelijk meer doener dan denker. Van theoretische verhandelingen wordt hun hart meestal niet warm. Hoe kun je dat hart wel bereiken?

Aandacht voor denkers, doeners én voelers

Doeners in de kerk. Regelmatig hoor je die term, en ik voel me hier enorm bij betrokken. Graag maak ik een paar opmerkingen die wellicht helpen bij de verdere uitbouw van dit thema.

Stel leer én leven centraal op catechisatie

Het valt op dat in de Bijbel de geloofsleer en de praktijk van alledag nauw op elkaar betrokken zijn. Zo zou het op catechisatie ook moeten zijn, stelt Johan Schouls.

‘Rechtvaardigmaking? Dan moet ik heel diep graven’

 

"Als ik als doener een preek hoor en er komt weinig praktijk bij kijken, dan heb ik zoiets: wat doe ik hier en waarom zou ik gaan geloven?"